Concerten

Rein Kolpa - tenor

Rein Kolpa

De tenor Rein Kolpa kreeg zijn opleiding aan het Swee­linck Conservatorium te Amsterdam, waar hij de drama (opera)-opleiding volgde en in 1992 zijn eindexamen Solozang Docerend Musicus behaalde.

Op het moment wordt hij begeleid door Hans Sotin en Margreet Honig. Hij volgde zomer­cursussen bij het Europees Centrum voor Opera en Vocale Kunst te Gent en bij het Internationaal Opera Centrum Nederland. Bij Kurt Equiluz en Anthony Rolfe Johnson volgde hij masterclas­ses. Tevens volgde hij verschillende acteercursussen bij Kemna/vandenEnde, die hij met veel succes afsloot.

Tot en met het seizoen 1993/94 had Rein Kolpa een contract bij de studio van de Opera van Keulen. Hier breidde hij zijn operarepertoire uit met o.a. rollen uit Henzes Der Prinz von Homburg (1e Officier), Die Zau­berflöte (Tamino), La Finta Semplice (Fracasso), Ariadne auf Naxos (Scaramuccio), Lohen­grin en Monteverdi's L'In­coro­nazio­ne di Poppea (diverse rol­len); deze laatste produktie werd gedi­ri­geerd door René Ja­cobs. In de nieuwe Kupfer/Conlon-produktie van Shosta­kovits­chs Die Nase speelde en zong Rein Kolpa zes verschil­lende kleine rollen, waardoor hij vrijwel continu op de bühne aanwe­zig was. Ook vertolkte hij de rol van Jacquino in Beetho­vens Fidelio in de Neugebauer/Zagrosek-produktie.

In 1990 maakte Rein Kolpa zijn debuut bij De Nederlandse Opera als Knappe in Parsifal onder Hartmut Haenchen. In 1992 zong en speelde hij in Amsterdam 1st Friend in de wereldpremiere van  Life with an Idiot van Schn­ittke (onder leiding van Rostrop­ovitsch). Bij de Vlaamse Opera was de tenor te horen in de Rosenkava­lier-pro­duktie (Valzacchi) van 1992 en later vertolk­te hij daar Uldino in Verdi's Attila.

Tijdens het Broomhill Festival 1993 was de tenor te horen/zien als Brig­hel­la/Tanzmeister in Ariad­ne onder leiding van Nicho­las Cleobu­ry en regisseur Jonathan Miller; in 1994 keerde hij naar Broom­hill terug voor de rol van Flute in Brittens A Midsummer­nights Dream. In janua­ri 1994 werkte de tenor mee aan de AHOY-pro­duktie van I Pagli­ac­ci (Beppe).

De stem van Rein Kolpa is ook op CD verschenen: in 1992 als Steckel in Die Feuerbrunst van Haydn onder leiding van Frank van Koten; in 1993 als Beppe/Arlecchino in I Pagliacci met het Boedapest Opera Koor en Orkest onder leiding van Roberto Pater­nostro. Tevens nam hij La Vera Constanza van Haydn en Life with an Idiot van Schnittke op. Ook heeft Rein Kolpa verschillende musicals opgenomen zoals “Les Miserables” en “42nd Street” en heeft Rein twee nummers ingezongen op de voorlaatste CD van de hard-rock band “After Forever”.

In het seizoen 1994/95 zong de tenor o.a. in verschillende produk­ties aan de Opera van Braunschweig: Salomé (1e en 4e Jood) en Norma (Flavio). Tevens werkte hij mee aan een serie operette-con­certen onder de titel Wien bleibt Wien. Daarnaast stond een nieuw werk van Chiel Meijering (St. Louis Blues) op het pro­gramma en deed hij in Zwitserland mee in een produktie van "My Fair Lady" (Freddy). Hij besloot het seizoen met Don Giovanni (Don Ottavio) in het Chichester Festival. In 1995/96 stonden onder­meer Don Curzio in Le Nozze di Figaro en Toby Hig­gins in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny bij de Natio­nale Reis­opera en een nieuwe serie Wien bleibt Wien concerten op het programma, waarvan een CD-opname gemaakt is. In 1999 heeft hij eveneens bij de Natio­nale Reis­opera in “Orfeo” van Monteverdi een aantal rollen gezongen.

Bij Opera Zuid zong hij rollen in de producties van Tosca en Martinu's Julietta, bij de Hoofdstad Operette was hij in Viktoria und ihr Husar te horen, en speelde hij de rol van “Pappacoda” in Eine Nacht in Venedig. Ook werkte hij mee aan nog een serie Wien bleibt Wien.

Rein schitterde voor een 20.000-koppig publiek bij een openluchtconcert op de Herengracht, waar hij samen met Geral­dina Trovato de hit Vivere zong. Dit concert werd uitgezonden in heel Europa. Ook heeft hij een nummer opgenomen met de Gothic Rockgroep “After Forever”, die zeer goed is ontvangen door de pers en de fans.

Concerten

Inmiddels heeft Rein Kolpa, naast opera, operette en musical, een breed repertoire opgebouwd van oratoria en liederen en zingt hij met zeer veel plezier vele concerten per jaar in het oratorium-circuit. Hij heeft gewerkt met diversen dirigenten waaronder Rene Jacobs, Gustav Leonard, Frans Brüggen, Daan Admiraal en Jan Willem de Vriend. In de KRO-serie in Vredenburg heeft hij de tenorpartij in de “Liebeslieder Walzer” van Brahms gezongen.

Musicals

Musical heeft ook zeer de interesse van Rein Kolpa. Sinds zijn Nederlands/Vlaamse debuut als o.a. “Jekyll” in Jekyll and Hyde bij het Konink­lijk Ballet van Vlaanderen heeft hij vele hoofdrollen in musicals gespeeld.

In het seizoen ‘98-‘99 zong hij in de succesvolle productie van Les Misera­bles in Antwerpen de rol van “Marius”. Zoals reeds vermeld speelde Rein de rol van “Freddy” in My Fair Lady in een Zwitserse reisproductie.

In het seizoen 2000/2001 stond hij in de Musical “42nd Street” bij Joop van den Ende in de rol van “Billy Lawlor”.

In 2002 was Rein Kolpa te zien als de “Prins” in de Studio 100-productie Sneeuwwitje en hij was vorig seizoen nog te zien als “Aramis” (een van de 3 Musketiers) in de Joop van den Ende-produktie 3 Musketiers. Vorig seizoen stond Rein als een van solisten in de nieuwe show van Wentink-Events NovoMundo.

Rein Kolpa is bedenker en initiatiefnemer van het Nederlands Operette Theater en tevens leider van de afdeling Educatie. Als zanger was hij t/m Januari 2007 te zien in “La Vie Parisienne” van het Nederlands Operette Theater, waar hij de rollen van Frick en de Braziliaan voor zijn rekening nam. In het voorjaar van dit jaar heeft Rein de rol van Cornelis Tromp gezongen en gespeeld in de moderne opera “Bestevaer” over Michiel de Ruyter en Cornelis Tromp t.g.v. het “De Ruyter-jaar”. Deze voorstelling is geproduceerd door Theaterproductiehuis Zeelandia.

Rein Kolpa zong bij het Eindhovens Gemengd Koor "De Roostenzangers" op 16 december 1990 in een uitvoering van "Messiah" van G.F. Händel en op 6 november 2002 in de rol van "Idamante en Gran Sacerdote" in een concertante uitvoering van een grote selectie uit de opera "Idomeneo, Re di Creta" van W.A. Mozart.